Bývalý fotbalista vlastní s bratry jedinou českou firmu vyrábějící kliky.
Novotou zářící budova "klikařské" firmy M&T je v Dobrušce trochu zastrčená na kraji města nedaleko fotbalového stadionu. Dělníci na začátku června dokončují poslední práce na pozemcích okolo výrobní haly, provoz uvnitř už ale běží naplno. Ivo Ulich je na dlouho plánované dílo pyšný; rodinná firma, jejímž stoprocentním vlastníkem je, do stavby a technologií investovala kolem 70 milionů korun. Díky tomu mohla do města, jež proslavil Jiráskův F. L. Věk, stáhnout části výroby, které byly do té doby rozeseté po okolních městech a obcích.
Bývalý fotbalista nás vítá v ještě nedokončené recepci, jejíž stěny zdobí obrazy výrobků firmy. Na plátně vypadají designové kliky jako hotová umělecká díla. Ostatně, právě s jedním ze zobrazených modelů vyhráli loni bratři Ulichové prestižní cenu Red Dot na veletrhu v Německu. Díky tomu se jejich špičkové kliky staly známějšími i ve světě.
Už nynější reference jsou velmi zajímavé. Kliky z Dobrušky na dveře ve svém sídle namontovaly firmy Agrofert nebo PPF, vsadil na ně také architekt luxusního rekreačního střediska Jiřího Šmejce na Maledivách. Ivo Ulich s bratry nevyrábějí běžné kliky, jaké pořídíte v hobbymarketech. Jejich výrobky patří do střední a vyšší třídy. "Jsme o něco dražší, ale díky kvalitním použitým materiálům a povrchové úpravě je cena obhajitelná," tvrdí Ulich.
Z prodejce výrobcem
Začátky firmy M&T sahají do roku 1997. Tehdy starší bratr Ivo Ulicha přišel s nápadem odkoupit zásoby od krachující místní firmy prodávající kliky. Zprvu tak fungoval rodinný podnik jako prodejce: zboží nakupoval v Turecku nebo Itálii a pak přeprodával doma. Ivo Ulich se firmě v té době věnoval spíše okrajově. "Byl jsem na začátku kariéry a soustředil se na sport. Ve volných chvílích jsem řešil finance firmy," vzpomíná bývalý fotbalista, který v té době kopal za pražskou Slavii.
O finance se Ulich zajímal nejen kvůli firmě, ale také proto, že začal ve fotbalu vydělávat slušné peníze. „Musel jsem se naučit, jak s nimi nakládat. Četl jsem různé knížky - člověk musí mít rozhled, jinak naletí kdekomu,” vysvětluje majitel firmy a vypráví, jak v dobách před rozšířením internetového bankovnictví chodil do banky se štosy platebních příkazů.
Po nějaké době se bratři rozhodli udělat další krok: začít sami vyrábět. V Novém Městě nad Metují nedaleko Dobrušky, kde Ulichova firma původně sídlila, má strojírenství tradici, ovšem mnoho firem také propouštělo. „Vznikaly domácí firmičky a my zjistili, že pro nás mohou vyrábět komponenty. Začali jsme tedy znovu od nuly, to byla hlavně bratrova práce,” přiznává Ulich. „Asi by mi neprošlo, kdybych po tréninku sedl do auta a objížděl zákazníky,” usmívá se.
Spoléhat se na dodávky firem z okolí ale taky přestalo stačit. „Klika je hodně namáhaná věc, musí být obzvláště kvalitní,” vysvětluje Ulich. Od roku 2005 proto rodinná manufaktura, jak o firmě rád hovoří, začala plánovat velkou investici: vlastní výrobní halu. Kvůli nedostatku času a financí se ale plán odsouval. Nakonec byla dokončena až letos.
„Původně měla hala s technologií stát 50 milionů korun. Během výstavby to ale narostlo až na 70 milionů. Měnily se plánované interiéry, upravovali jsme nakoupené technologie,” tvrdí Ulich. Firma se obešla bez bankovních úvěrů. Hlavním investorem je právě bývalý fotbalista. „Do podniku jsem investoval asi dvě třetiny peněz, které jsem vydělal fotbalem,” počítá Ivo Ulich. Ze zisků firmy si ale nebere nic; vydělané finance investuje zpět.
Naplno se Ivo Ulich začal firmě věnovat až v roce 2008. Kvůli tomu, že bratr, který je i návrhářem klik M&T, časově nestíhal, předčasně ukončil fotbalovou kariéru; hrál zrovna v německé třetí lize. „To je pravda. Firma sice fungovala, ale nebyli jsme úplně spokojení. Věděli jsme, že potenciál je větší,” vzpomíná.
Rok 2008 se nakonec stal co do výše tržeb rekordním. Zanedlouho bratrům Ulichovým ale začala byznys komplikovat nepředvídatelná věc: ekonomická recese v Česku i celé Evropě. Ta zasáhla především stavebnictví, na kterém je „klikařský” byznys závislý. „Když srovnám rekordní rok 2008 s rokem 2010, tržby klesly o 35 procent,” konstatuje Ulich. Jedním dechem dodává, že krize měla i pozitivní efekty: naučila bratry, jak podnikat efektivněji. „Zakázek jsme měli málo, takže byla spousta času přemýšlet, jak se zlepšit,” usmívá se.
Recese navíc potvrdila, že není dobré spoléhat se jen na český trh. Bratři „klikaři” se začali více soustřeďovat na zahraničí. „Poprvé jsme byli na veletrhu už v roce 2006 v Kolíně nad Rýnem. Přijeli jsme s převratnou novinkou, aniž bychom o tom vůbec věděli,” směje se Ivo Ulich. Místo obvyklého kulatého mělo dveřní kování bratří Ulichů čtvercový tvar. Úspěch byl velký.
V současnosti tvoří zahraniční tržby asi 15 procent obratu M&T. Firma vyváží téměř do celé Evropy, ale také do Jižní Koreje, Nigérie, Libanonu nebo Brazílie. „Chtěli bychom, aby poměr domácích a zahraničních zakázek byl jedna ku jedné,” plánuje Ulich. Cílem je také zvýšit tržby z loňských 57 na 70 milionů. A do budoucna rovnou na 100.
Nových nápadů mají s bratry mnoho. Chtějí například vsadit na černou barvu klik, která bude podle Ulicha novým trendem. „Říká se, že podnik je živý organismus. A skutečně to platí, pořád se vyvíjí. Jakmile bychom si řekli, že všechno umíme, konkurence by nás v krátké době převálcovala,” tvrdí Ulich.
Fotbalistu v sobě Ivo Ulich nezapře ani když mluví o byznysu, který snad kopané nemůže být vzdálenější. Jednotlivé funkce v týmu přirovnává k pozicím na hřišti. „Na jedné poradě jsme nad tím z legrace přemýšleli. Obchodníci jsou útok, nákupčí záloha... A leštiči a brusiči? To jsou gólmani, u nich všechno začíná,” přirovnává s úsměvem.
A co funkce bratří-majitelů? Ti jsou podle Ulicha trenérem, asistentem a týmovým kapitánem. „Já mám na starost finance, marketing a zahraniční obchod. Starší bratr kliky navrhuje a stará se o prodej v Česku. A konečně ten nejstarší šéfuje výrobě,” vypočítává Ulich, který o podnikání mluví vyloženě nadšeně. „Baví mě to asi víc než fotbal,” uzavírá budovatel české „klikařské” tradice.